les ve Chřibech
Hory,  Jižní Morava,  Jižní Morava,  Příroda

Na Brdo nejvyšší kopec Chřibů

Mezi Slováckem a Hanou leží karpatské pohoří Chřiby s nejvyšším vrcholem Brdo. Smíšené listnaté a jehličnaté lesy střídají studánky, samoty a lesní cesty. Výlet k rozhledně na vrchol Brdo bez davů turistů na čistém vzduchu vás dobije novou energií.

Tam a zpět

Na Brdo můžete vyrazit z více světových stran, např. od východu z osady Bunč, od severu z vesnice Roštín, nebo od jihu ze Salaše. Výchozí bod tohoto výletu je Samota, která leží u silnice z Brna do Trenčína, konkrétněji mezi Bučovicemi a Uherským Hradištěm. Výlet končí na stejném místě, takže vhodným dopravním prostředkem bude v tomto případě auto.

Chřibskými lesy na Brdo

Ze Samoty vycházíme po modré značce směr Vlčák vzdálené 4,2 kilometru. Trasa vede po zpevněné cestě většinou po hřebeni nahoru a dolů, ale bez velkého převýšení a prudkých kopců. Sotva ujdeme pár desítek metrů, můžeme si užít výhled severním směrem.

Chřiby rozhled

Na Brdo jsme vyrazili na jaře ale také na Silvestra, takže můžete porovnat jarní a zimní rozhled do krajiny.

Lesy i čistý vzduch ve Chřibech, neboli Buchlovských horách, jsou skvělé ve všech ročních obdobích.

Chřiby lesní cestaChřiby lesní cesta

Od Moždířky cesta mírně klesá ke Studenému žlebu, kde pramení řeka Litava.

Chřiby lesní cesta

Po 4 kilometrech dojdeme k samotě Vlčák, což byla původně hospoda, poštovní stanice a později turistická chata.

samota Vlčáksamota Vlčák

Vlčák je vlastně velké turistické rozcestí, odkud můžete pokračovat do devíti různých směrů. Další kroky vedou po červené značce směrem na Brdo. K rozhledně zbývá 2,5 kilometru po krásné lesní cestě, která ovšem bývá za mokra obtížně průchozí.

spadané listí v zimě

Rozhledna u vrcholu kopce Brdo má krátkou historii, kamenná stavba je zde teprve od roku 2004. Není volně přístupná, takže pokud se chcete pokochat dalekými výhledy, je třeba respektovat otevírací dobu.

rozhledna Brdo Chřiby

Můžete pokračovat po červené dále k osadě Bunč, nebo se po stejné trase vrátit do výchozího bodu. Provázet vás budou chřibské/buchlovické lesy listnaté i jehličnaté.

Chřiby les
Chřiby les zalitý sluncem
Pro koho

Výšlap na Brdo si vyberou především turisti. Po cestě není žádné občerstvení (občas je otevřen stánek u rozhledny), jen lesy, klid, pohoda a čistý vzduch. Část trasy na Vlčák vede po zpevněné cestě, takže můžete vyrazit i s kočárkem. Výlet má délku 13,6 kilometru, s převýšením pouze 259 metrů, protože trasa vede většinou po hřebeni.

Kam dál v Chřibech? Co třeba na Velehrad, do Mokré a na zámek Buchlovice.