Výhled na Pavlov z Děviček
Hory,  Jižní Morava,  Jižní Morava,  Příroda

Přechod Pálavy

Pálava, neboli Pavlovské vrchy, jsou nevšední mozaikou krásných přírodních útvarů i člověkem dlouho osídlené a kultivované krajiny. Do dáli svítí bílé vápencové skály, dolů do údolí se svažují sluncem vyprahlé stepi, které střídají nekonečné vinice občas přerušené malebnými vesnicemi.

Tam a zpět

Pálava leží v rovině jižní Moravy mezi Mikulovem a Dolními Věstonicemi proslavenými soškou Venuše. Je dobře dostupná jak po silnici, protože leží nedaleko dálnice D2, tak po železnici. Začátek výletu je v Popicích, konec v Mikulově (nebo naopak). Doporučuji využít pro přepravu na výlet vlak, který jezdí poměrně často a rychle jak ze Znojma, Břeclavi, Brna i dalších koutů Česka.

Přechod Pálavy od severu k jihu

Z Popic vyrazíme směr Mikulov po červené turistické značce a budeme se jí držet téměř celou trasu, takže orientace je velmi snadná. Přibližně po kilometru procházíme nad prvními vinohrady, které nás budou provázet celý výlet. První vesnicí na trase je Strachotín, který leží na břehu Novomlýnských nádrží, odkud je hezký výhled na panorama Pavlovských vrchů.

Pálava od Strachotína

Přejdeme po hrázi mezi dolní a střední nádrží do Dolních Věstonic proslavených po celém světě soškou Věstonické Venuše. Příští dva kilometry strávíme stoupáním ke zřícenině hradu Děvičky, neboli Dívčí hrady. Výhled opravdu stojí za to.

Novomlýnské nádrže z Děviček
Výhled na Pavlov z Děviček

Přímo pod námi leží leží vinařská obec Pavlov, která dala pohoří jméno.

Zbývá jeden a půl kilometru na nejvyšší bod – vrchol Děvína s výškou 550 metrů. Vlevo od cesty je krátká značená odbočka na vyhlídku nad loukami. Je odtud vidět jak obec Klentnice tak Stolová hora, kam výlet pokračuje.

Výhled z Děvína Pálava

Z červené značky krátce odbočíme a pokračujeme po zelené směrem k vrcholu Děvína, kde se otevírají daleké výhledy na Novomlýnské nádrže, Dolní Věstonice, Strachotín i velkou část roviny jižní Moravy.

Po cestě na pomezí lesa a luk klesáme k vyhlídce u skály Strážce a dále do Soutěsky, kde máme za sebou 10,5 km, tedy polovinu výletu.

Vyhlídka Strážce Pálava
Soutěska Pálava

Za další kilometr vejdeme do vinařské obce Klentnice hned zase stoupáme na Sirotčí hrádek, zříceninu postavenou na vápencových skalách. Louka pod hradem přímo vybízí k pikniku nebo k odpočinku.

Sirotčí hrádek
Děvičky ze Stolové hory

Odtud je to přes sedlo jen 600 metrů na Stolovou horu, která je skutečně plochá, takže výhledy jsou hlavně z okraje tabulové hory nad vápencovými svahy. Rostou zde vzácné druhy rostlin.

Děvičky od Stolové hory
Výhled ze Stolové hory Pálava

Po červené značce pokračujeme směrem k Mikulovu. Kolem bývalých vápencových lomů se dostaneme k hlavní cestě a ke Kočičí skále, odkud je Pálava jako na dlani.

Pálava od Kočičí skály

Cesta mírně klesá kolem jeskyně na Turoldu až do historického centra Mikulova s krásným zámkem, Svatým kopečkem, židovskými stavbami a vinnými sklepy. Samotný Mikulov vydá na samostatný výlet, o kterém si můžete přečíst zde: Putování Mikulovem

Mikulov
Pro koho

Přechod Pálavy z Popic do Mikulova má délku 20,9 kilometru a nastoupáte 607 metrů na Děvín a Stolovou horu. Výlet zabere přibližně 5-8 hodin podle tempa a počtu přestávek na odpočinek a focení. Možnosti občerstvení jsou ve vesnicích na trase Strachotín, Dolní Věstonice, Klentnice, Mikulov.